Google Mijn Bedrijf

Er zijn een paar apps niet meer weg te denken in ons dagelijks gebruik, voor de hand liggende applicaties zijn de social media platformen zoals Instagram, X en TikTok. Hier worden genoeg uurtjes op doorgebracht om je dagelijkse portie entertainment en informatie binnen te krijgen. Nederlanders zitten gemiddeld 2 uur per dag op social media. Maar schrik niet direct, onder jongeren ligt dit gemiddelde een stuk hoger en ook wereldwijd ligt het gemiddelde hoger op ongeveer 3 uur. Waarschijnlijk dacht je al snel; in mijn telefoon statistieken is mijn schermtijd een stuk hoger. Dat is niet zo gek, bij mij is dit precies hetzelfde. Nederlanders gebruiken namelijk, meer dan andere landen, social media steeds meer ook als nieuwsbron. 43% van de jongeren in Nederland geeft aan dat social media hun belangrijkste nieuwsbron is. We gebruiken social media niet alleen voor het bijhouden van de laatste nieuwtjes maar ook voor het opzoeken van vakanties, kleding, leuke uitjes, restaurants en nog veel meer.

Lokale vindbaarheid

Denk maar eens na hoe vaak het voorkomt dat je op social media zit en denkt; ooh daar moet ik een keer heen! Wanneer ik op vakantie ga dan lees ik informatie over de locatie, boek mijn accommodaties en zoek lekkere restaurants uit. En wat is hierin mijn voornaamste informatiebron; Google Maps! Buiten dat Google de beste zoekmachine heeft met oneindige informatie over bijvoorbeeld je vakantie, is ook Google Maps een grote bron van informatie. En dan is het uiteraard niet alleen voor de goede navigatie mogelijkheden tijdens je vakantie maar ook alle andere features die de app te bieden heeft. Google Maps is al lang niet meer alleen een navigatie app. Buiten de routes, real-time verkeersinformatie en satellietbeelden wordt Maps ook ingezet voor bedrijfsinformatie. Denk hierbij aan de winkels, bedrijven of restaurants die je via de app zoekt om hun telefoonnummer, adres of reviews te vinden. Google Maps zorgt via deze manier voor lokale zichtbaarheid van je bedrijf en maakt hun eigen app steeds crucialer in de manier hoe wij zoeken naar onze informatie.

Cruciale schakel

In Nederland gebruiken maar liefst 95% van de mensen de zoekmachine van Google. Dit is een enorme meerderheid. Google speelt dit uiteraard slim en zorgt ervoor dat hun andere tools zoals Google Analytics, Google Ads, Vacatures, Youtube maar ook Google Maps naadloos zijn verbonden met hun zoekmachine. Als je bijvoorbeeld googled op ‘facilitaire dienstverlening’ met jouw stad erachter dan kom je al snel op de zoekresultaten van Google Maps terecht. Deze zoekresultaten zijn allemaal organisch en komen vanuit Google Maps. Hiervoor is Google Mijn Bedrijf een cruciale schakel! Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je zelf controle hebt over de informatie die online staat over jouw bedrijf.

Wanneer jij een bedrijf hebt heeft Google jouw publieke bedrijfinformatie opgehaald via platformen als het KvK handelsregister. Zonder dat jij misschien ooit iets gedaan hebt met Google Maps bestaat er wel een bedrijfspagina van jouw bedrijf in Google Maps. 40% van de Nederlanders gebruikt dagelijks Google Maps, het is dus enorm belangrijk dat jouw vindbaarheid van je bedrijf goed wordt ingezet via dit platform. Je bedrijf claimen via Google Maps is stap 1. Stap 2 is het toevoegen van je bedrijfsinformatie zoals je telefoonnummer, adresgegevens en website. En hier houdt het voor veel marketeers en ondernemers op. Echter is de winst te behalen in de volgende stappen.

Googlemijnbedrijf2 (1)

Hoe zet ik Google Mijn Bedrijf het beste in?

Tip 1: Is de basis in orde?

Zoals ik al aangaf stopt het bij veel marketeers met het claimen van het bedrijf en toevoegen van de bedrijfsinformatie. Echter ook in deze ‘basis’ valt veel te optimaliseren. Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam uiteraard klopt maar dat deze ook volstaat met de manier hoe klanten je zoeken via de zoekmachine. Je bedrijfsnaam is hierin, net zoals de domeinnaam bij je website, een grote factor of jouw bedrijf goed zichtbaar is via zoekopdrachten. Daarnaast moet je goed nadenken over je bedrijfsomschrijving. Deze tekst dient kort en krachtig jouw bedrijf te omschrijven maar gebruik hier zeker ook zoekwoorden in die uit een zoekwoordenonderzoek zijn gekomen. Binnen de omgeving van Google Mijn Bedrijf zijn ook bedrijfscategorieën en subcategorieën toe te voegen. Door deze goed te implementeren in je bedrijfsprofiel is jouw bedrijf nog beter vindbaar.

En niet te vergeten; je website toevoegen. En nu denk je waarschijnlijk, dat heb ik al lang gedaan natuurlijk. Maar ik bedoel hiermee niet de homepagina van je website. Maak een speciale landingspagina voor mensen die via Google Maps op je website terechtkomen. Dit is namelijk een doelgroep die via een andere weg binnenkomt en iets anders zoekt dan de doorsnee bezoeker. Optimaliseer deze landingspagina zo goed mogelijk.

Tip 2: Foto’s en video’s uploaden

Misschien ligt deze tip voor de hand, maar toch zien we vaak dat deze vergeten wordt of niet goed genoeg wordt ingezet. Zorg ervoor dat je zelf als bedrijfseigenaar goede foto’s en video’s upload van je bedrijf. Deze laten namelijk al direct een sfeer zien van je bedrijf wanneer Google gebruikers op jouw bedrijf zoeken. De media die getoond wordt is een mix van de media die je als bedrijfseigenaar upload en wat Google Maps gebruikers uploaden. Zorg ervoor dat je niet afhankelijk bent van alleen de foto’s van je bezoekers.

Tip 3: Posten op Google Maps

Google Maps is geen statisch platform waar je als je eenmaal je bedrijf claimt en bedrijfsgegevens toevoegt, klaar bent. In de Mijn Bedrijf omgeving kan je als bedrijfseigenaar namelijk ook updates, aanbiedingen of evenementen delen. Deze posts die je deelt via het platform worden met prioriteit opgenomen in de zoekresultaten. Ga jij een bedrijfsevenement organiseren, plaats deze dan op Google Mijn Bedrijf. Deze wordt dan met prioriteit meegenomen in de zoekresultaten en dit kan je geld schelen met betaalde advertenties voor hetzelfde resultaat.

Tip 4: Klantenservice

Een hele belangrijke tip gaat over de betrokkenheid met je klanten via het platform. Google Maps staat natuurlijk heel erg bekend om de reviews die je hier kan achterlaten. Veel mensen halen hier hun kijk op het imago en de ervaring van het bedrijf op. Het is daarom cruciaal om Google Maps mee te nemen in je reputatiemanagement. Zorg ervoor dat je actief bent en binnen een korte tijd kan reageren op vragen van klanten. Zorg dat je snel reageert op klantreviews en je de klant ook helpt met zijn vragen of onvrede. Jouw antwoord staat namelijk voor iedereen publiekelijk op het platform en jouw reactie op bijvoorbeeld een negatieve review kan ook veel zeggen over de klantvriendelijkheid van je bedrijf. Reageer op alle reviews zonder gestandaardiseerde antwoorden te geven, dit is niet klantvriendelijk.

Naast de bekende reviews in Google Maps is het ook belangrijk om gebruik te maken van de andere features. Zo is er ook een Q&A sectie waar men vragen kan stellen en ook andere gebruikers antwoorden kunnen geven over je bedrijf. Tegenwoordig is er ook een chatfunctionaliteit binnen Google Maps, waarbij je als gebruiker enorm makkelijk contact kan opnemen met een bedrijf via een live chat. Deze functionaliteit moet je zelf aanzetten binnen je Google Mijn Bedrijf en laat een servicegerichte aanpak van je bedrijf zien. Zorg er uiteraard wel voor dat je medewerkers hebt die deze chat ook goed kunnen bijhouden. Je wilt bij een chat niet lang willen wachten op een antwoord.

Tip 5: SEO

Bij alle eerder genoemde optimalisaties is het aan te raden om altijd zoekwoorden uit een zoekwoordenonderzoek in het achterhoofd te houden. Het is namelijk zonde als je updates, informatie of media upload die niet gevonden worden. Bij alles dat je toevoegt aan het platform is het belangrijk om gebruik te maken van keywords die voor jouw bedrijf interessant zijn. Zo wordt je ook gevonden bij alle updates en krijgt je lokale SEO een enorme boost!

Google Maps wordt dagelijks door zoveel Nederlands geopend via hun apparaten dat het zonde is om dit gratis middel niet goed in te zetten voor jouw bedrijf. Google Maps is misschien wel de meest cruciale schakel voor jouw lokale SEO. Zorg ervoor dat je verder gaat als veel marketeers en dat je met de bovenstaande optimalisaties jouw Google Maps ook echt effectief gaat inzetten. Belangrijkste hier, ook meteen een bonustip, zorg dat je actief blijft op het platform. Update geregeld nieuwe media, aanbiedingen of tekstuele aanpassingen op je profiel. Zo ben jij met relatief weinig tijd en zonder kosten je concurrentie lokaal altijd voor!

Teamfoto Sander
Sander van Dijk
Online Marketeer
0612674880 s.vandijk@nexwork.nl