In het kort
De term SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. In gewoon Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’. Er zijn drie algemene categorieën voor SEO. On-page SEO, off-page SEO en technische SEO. In dit artikel focussen we ons op on-page en off-page SEO en geven we een aantal stappen die je kunt ondernemen om je website te optimaliseren.
On-page & off-page SEO
Alles wat nodig is om een bepaalde pagina-ranking te behalen. Dit gaat meestal over de content zelf op je website. Als je het hebt over keywords, user experience, titels en metabeschrijvingen, dan heb je het over on-page SEO. Daarom noemen sommigen het 'content-SEO'.
Alles wat er gebeurt op andere webpagina's. Deze webpagina’s helpen een pagina een bepaalde page te behalen in zoekmachines. Er zijn verschillende elementen van off-page SEO, maar links zijn het belangrijkst en daarom wordt er het meest over gesproken.
Om de meest geoptimaliseerde SEO-strategie te krijgen, moet je eerst begrijpen wat jouw doelgroep wilt weten. Wat zijn hun interesses, waar zoeken ze naar (keywords) of wat houdt ze 's nachts wakker? Alle antwoorden op deze vragen, zijn de juiste resultaten die jouw content vormen op jouw website voor jouw SEO-strategie.
5 tips om je op weg te helpen
Wil je alle hokjes kunnen afvinken, dan moet je zorgen dat alles klopt en zoekmachines je website kunnen indexeren. Aan de hand van enkele SEO-tips kun jij namelijk je hele website nalopen en de positie in Google verbeteren.
- Optimaliseer keywords en content:
Optimaliseer de titels van je pagina’s. Zorg ervoor dat de belangrijkste keywords in de titel is opgenomen. Denk er ook aan om de belangrijkste keywords vooraan in de titel te zetten. - Meta-optimalisatie:
Herschrijf de meta-omschrijvingen van pagina’s met een lengte tussen de 150 en 300 tekens. Zorg voor unieke meta-omschrijvingen en voorkom dat meerdere pagina’s dezelfde omschrijving hebben. Dit kan een zoekmachine kenmerken als ‘duplicate content’. - Back-end optimalisatie:
Hoe staat het ervoor met het CMS van je website? Zorg ervoor dat jouw CMS-systeem up-to-date is met de huidige technieken. - De laadtijd van je website:
Snelheid is een belangrijke ranking factor voor Google. Daarnaast moet je website mobiel ook snel inladen. Je mobiele versie van je website verbeteren is daarom essentieel! - Linkbuilding:
Een gevarieerd linkprofiel is ontzettend belangrijk! Interne en externe links dragen bij aan je domeinautoriteit en pagina-ranking. Garandeer daarbij wel dat de interne en externe links relevant zijn. Een link van de snoepwinkel is leuk maar je hebt er niet veel aan als je zelf auto’s verkoopt.
Dit is slechts het topje van de ijsberg op SEO-gebied. Maar door aan de slag te gaan met bovenstaande stappen, kun je ervoor zorgen dat je SEO-inspanningen op korte termijn al vruchten kunnen gaan afwerpen.
Heb je hulp nodig, omdat je aan de slag wilt met SEO voor je eigen website? Of wil je weten hoe jouw website verbeterd kan worden? Neem contact op met Maarten!