The Cookieless Future: een wereld zonder cookies.

Het is een doorn in het oog van iedere internetsurfer en online marketeer: cookiebanners. Klanten willen niet overal gevolgd worden op het internet, terwijl online marketeers je het liefst overal willen volgen. Maar vanaf eind 2024 zijn cookies verleden tijd.

Wat nu? 

Vragen?

Neem gerust contact op met Roy.

Frame 31
Roy Quaedackers
Online Marketeer
+31(0)645047977 r.quaedackers@nexwork.nl

Iedere website is tegenwoordig voorzien van pop-ups die je vragen of ze cookies mogen plaatsen op je computer. Veel mensen klikken steeds vaker op ‘’Nee’’ of ‘’Alleen essentiële cookies’’. Als consument erg begrijpelijk, maar voor ons als marketeers verschrikkelijk nieuws. Als marketeers volgen we onze klanten uiteraard het liefst overal.

Een oplossing is in zicht: the cookieless future.
Een toekomst zonder cookies komt dus steeds dichterbij. Veel mensen accepteren het niet langer dat ze gevolgd worden middels marketing cookies.

Maar… wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine tekstbestanden die op de computer of het apparaat van een bezoeker worden opgeslagen wanneer ze een website bezoeken. Ze dienen voor verschillende doeleinden en worden veel gebruikt op het internet. Door gebruik te maken van cookies kun je de inloggegevens van een klant onthouden.

Cookies zijn de reden dat je producten in het winkelwagentje van Bol.com of Amazon altijd blijven zitten. Maar ook de tracking- en analysegegevens van Google Analytics of Google Ads worden bewaard door middel van cookies.

Het gebruik van cookies en het kunnen volgen van consumenten met tracking-, analyse- of advertentiedoeleinden heeft de afgelopen jaren tot zorgen geleidt. Sommige cookies kunnen persoonlijke informatie bevatten en gebruikers volgen zonder hun toestemming.

Wetgevers en browserontwikkelaars hebben strengere regels en beperkingen ingevoerd. Consumenten gebruiken ook steeds vaker adblockers om advertenties te blokkeren. De effectiviteit van tracking, analyse en advertentiepersonalisatie nemen hierdoor helaas af.

De cookieless future is een poging van de advertentie industrie om de regie weer in eigen handen te nemen en andere manieren van tracking te ontwikkelen die voldoen aan privacy wetgeving. 


De Cookieless Future
Het concept "cookieless future" verwijst naar een trend waarin traditionele browsercookies steeds minder effectief worden of zelfs worden uitgefaseerd. Het nieuwe uitgangspunt is dat we ervan uitgaan dat privacy, beveiliging en transparantie voor de gebruiker een recht is. Het uiteindelijke doel van de cookieless future is een manier vinden voor het tracken van digitale advertenties.

Belangrijk om te weten is:

  • Het concept van de cookieless future wordt gepushed door techgiganten. Dit doen ze door de regie te nemen over het privacy debat. Door strenger voor zichzelf te zijn dan nodig, zijn ze nieuwe én strengere wetgeving voor.
  • Apple kondigde met iOS 14.5 de ‘’Apple's App Tracking Transparency’’ aan. Dit was een grote eerste zet vanuit de adtech industrie. Sinds iOS17 doet Apple weer handreikingen aan de advertentie industrie. Het is nu mogelijk om Enhanced Conversions in te stellen voor Google Ads. Dit is een privacy-proof manier van tracking.
  • Google heeft aangekondigd dat het eind 2024 stopt met het gebruik van cookies van derden in Chrome. Maar het einde van cookies van derden betekent niet het einde van tracking – er wordt gebruik gemaakt van andere bestaande technologieën die tracking mogelijk maken. 
  • Je GA4 installatie is veilig. GA4 is privacygericht ontworpen en kan mét en zónder cookies werken.
  • Je cookiebanner is nog steeds nodig: consent is belangrijk. Zelfs bij het verdwijnen van cookies zul je toestemming moeten vragen voor het tracken van je klanten. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van een cookiebanner met goede technische ondersteuning, vrijwaar je jezelf van mogelijke privacy problemen. 
Cookie
Advertentie Personalisatie Google (1)



The Cookieless Future in actie:
De afgelopen maanden heeft Google verschillende nieuwe pop-ups getoond binnen de Chrome browser. Geef je toestemming middels deze pop-up, dan wordt je surfgedrag getracked middels je Google account, in plaats van middels cookies.

Heb je de pop-up hiernaast dus geaccepteerd, dan wordt je meegenomen in de nieuwe cookieless manier van meten.

Hoe speelt Nexwork in op strengere privacy wetgeving en ''the cookieless future''?
Het feit dat cookies steeds meer beperkt worden en de privacywetgeving zich verder ontwikkelt, heeft een grote impact op de manier waarop wij als online marketing bureau onze digitale marketing aanpakken.  

  • Een sterke focus op consent.
    Bij het instellen van een cookiebanner, houden we rekening met de privacywetgeving en richten we tools zoals Google Analytics 4 privacy vriendelijk in. We kiezen voor de tracking-opties die de meeste data verzamelen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de ''Betere Meting'' functie en de ''Google Signals'' functie. Deze laatste is cookieless. 
  • Werken met privacy-georiënteerde tooling.
    In een wereld waarbij de privacy regels steeds strenger gehanteerd worden, vinden wij het belangrijk om te werken met tools die voldoen aan de huidige wetgeving, maar ook rekening houden met toekomstige, strengere wetgeving. We werken graag met tools die zich voorbereiden op ''the cookieless future''.
  • Een grotere focus op het verzamelen van First-Party data.
    Een nieuwe ontwikkeling die eraan zit te komen en waar wij veel potentie in zien, is Server Side Tagging. Bij Server Side Tagging verzamel je zelf alle data en beslis je vervolgens wat een service hiermee mag doen. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor de data en de dataopslag en niet meer afhankelijk van techgiganten. 

Meer weten?
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste kennis in het online domein? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Wil je graag eens met ons in gesprek voor ondersteuning? Neem contact met ons op! 

Contact
Frame 31
Roy Quaedackers
Online Marketeer
+31(0)645047977 r.quaedackers@nexwork.nl