In het kort
Google heeft aangekondigd dat Universal Analytics de verwerking van gegevens volgend jaar op 1 juli 2023 stopzet. Dit is belangrijk nieuws voor de gebruikers van Google Analytics (UA). Het is nu zaak om zo snel mogelijk een property en streams in Google Analytics 4 (GA4) aan te maken.
Bedrijven profiteren door GA4 zo snel mogelijk te configureren, hierdoor wordt historische data verzameld die volgend jaar gebruikt kan worden voor analyses.
Wat is het verschil tussen UA en GA4
Google Analytics 4 (GA4) verschilt van zijn voorganger doordat het overschrijdend werkt, het is niet afhankelijk van cookies. Daarnaast worden er geen IP-adressen opgeslagen, wat bedrijven kan helpen om aan de goede kant van de privacyregelgeving te blijven. GA4 is meer gebaseerd op events en parameters in plaats van een sessie-gebaseerd datamodel zoals Universal Analytics. In GA4 is alles een gebeurtenis, zelfs een paginaweergave (pageview). Daarnaast kun je ook in GA4 gebeurtenissen aanmaken. Het gebruik van Google Tagmanager is uitgebreider en blijft nog steeds erg belangrijk in combinatie met GA4.
De grootste en bekendste zoekmachine heeft aangegeven dat het belangrijk is om te stoppen met het verzamelen van de IP-adressen in het huidige GDRP-landschap.
Wake-up call voor bedrijven en marketeers
Bedrijven en marketeers hebben lang moeten wachten op de aankondiging van Google over Universal Analytics. Hierdoor zijn marketeers en bedrijven niet direct overgegaan naar GA4, maar door de bekendmaking van Google dient dit in stroomversnelling te gebeuren. Daarnaast is het belangrijk voor bedrijven en marketeers om bekend te raken met de interface van Google Analytics. fd
Voordelen:
- Voorspellende analyses aan de hand van de ‘Machine Learning’
- Een weergave voor app en website
- Verbeterde tracking van events
- AVG-proof meten met GA4 (IP-adressen zijn anoniem)
- Veel voorkomende gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden
- Geavanceerde analysemogelijkheden binnen de GA4 interface
Nadelen:
- Migratie van UA naar GA4 is lastig
- Rapporteren en analyseren van data is anders
- Conversietracking moet opnieuw ingesteld worden
- Geen inzicht in data vanuit Google Search Console ( en vele andere externe tools)
- Verandering in gedrag statistieken: bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage missen
Je kunt tot 1 juli 2023 nog steeds gebruikmaken van jouw Universal Analytics-property's en hiermee nieuwe gegevens verzamelen. Na die datum kun je nog minimaal 6 maanden lang jouw eerder verwerkte gegevens in Universal Analytics bekijken
Wil je hulp bij de overstap van Universal Analytics naar GA4?
Wij zijn al begonnen met het inrichten van GA4 voor onze klanten. Wij adviseren en ondersteunen bedrijven bij de overstap naar GA4. In overleg gaan wij GA4 inrichten zodat jouw bedrijf al kan beginnen met het verzamelen van data. Neem contact op met Kahin als je vragen of hulp nodig hebt bij de overstap van GA4!