In een wereld waar digitale technologieën razendsnel veranderen, zetten recente updates van Google het speelveld van digitale marketing op scherp met een reeks nieuwe uitdagingen en kansen. Ook ik, als Google fanboy, vraag me af of deze updates de gebruiker meer controle geven of juist Google hiermee zijn eigen positie verstevigd.

Dit met ingrijpende veranderingen van in een eerder uitgelicht artikel zoals de cookieless future, maar ook de nieuwe DMARC mailingstandaarden en de privacy wijzigingen op gebied van advertenties. Deze veranderingen vormen zowel uitdagingen als kansen voor marketeers wereldwijd, en dus ook voor ons! In dit artikel bespreek ik deze updates, bekijken we de impact op de industrie en zorgen we dat onze strategische marketingaanpak vooruit blijft lopen.

Vragen?

Neem contact op met Sander!

Sander
Sander van Dijk
Online Marketeer
0612674880 s.vandijk@nexwork.nl
Stuur een mailtje

Van bulk naar betekenis

Een van de grootste en meest voorbijgekomen wijzigingen waaraan wij samen met onze klanten hebben gewerkt zijn de spam maatregelen van Gmail. Google's strijd tegen spam neemt een nieuwe wending met het verbod op 'warming-up' diensten voor e-mailadressen en strengere regels voor bulkverzending. Dit is natuurlijk goed nieuws hoor ik je denken, maar dit brengt ook wat belangrijke wijzigingen met zich mee zodat jouw emails goed blijven aankomen.

Deze maatregelen benadrukken het belang van authenticiteit en het bouwen van echte relaties met je doelgroepen. Er mogen niet zo maar grote hoeveelheden mails verstuurd worden zonder de juiste authenticiteit. Marketeers moeten nu meer dan ooit focussen op het versturen van relevante, waardevolle content en het zorgvuldig opbouwen van hun verzendreputatie door middel van SPF-, DKIM-, en DMARC-authenticatie. Als je nu denkt; waar heeft deze marketeer het over? Wij helpen jullie graag bij de technische implementatie van deze verificatie en authenticiteit van jullie domeinen. Het zou zonde zijn als jouw waardevolle content niet aankomt bij een grote groep emailgebruikers.

SPF, DKIM, en DMARC zijn authenticatietechnologieën die de echtheid van e-mails controleren om spam en phishing tegen te gaan. SPF bepaalt of een verzender mag mailen vanaf een domein, DKIM bevestigt de herkomst en integriteit van e-mails met een digitale handtekening, en DMARC instrueert hoe te reageren op e-mails die deze controles niet passeren. Diensten zoals Gmail gebruiken deze methoden om gebruikers te beschermen tegen ongewenste of schadelijke berichten.

Google maakt hierin onderscheid tussen twee groepen. Verzenders die minder dan 5000 mails dagelijks versturen vanaf hun domein en verzenders met meer dan 5000 mails per dag (bulkverzenders). Echter gelden de regels voor beide groepen, alleen in andere mate. Onderstaande regels zijn verplicht:

  1. Instellen SPF of DKIM authenticatie voor je emaildomein
  2. Gebruik maken van een TLS, Transport Layer Security, connectie. 
  3. Spamcijfers onder de 0,03% houden en deze monitoren.
  4. DMARC instellen voor je domein binnen de DNS gegevens

Wat als je deze regels niet toepast? Nou, heel makkelijk. Dan komen je mails niet aan omdat ze als spam gezien worden. Dat is zonde van al jouw inspanningen voor de mooie nieuwsbrief die je gemaakt hebt.

Balans tussen personalisatie en privacy

Een andere verandering hebben ook veel van ons voorbij zien komen, de veranderingen in gepersonaliseerde advertenties. Voor ons, als Chrome gebruikers, kwam dit langs als een pop-up waarin Google je vroeg een feature aan te zetten waarin je zelf meer controle kreeg over de advertenties die je te zien krijgt. Dit doen ze doormiddel van de Enhanced Ad Privacy. In de pop-up spoort Google je natuurlijk aan om op ‘Aanzetten’ te klikken. Met de nieuwe instellingen geeft Google gebruikers meer controle over hun privacy en vereisen ze marketeers een heroverweging van targeting strategieën. Deze veranderingen zorgen ervoor dat third-party cookies vervangen woorden door Topics. Marketeers mogen hierin alleen nog targetten op gebied van deze Topics in plaats van individuele browsergeschiedenis. Dit kan resulteren in minder relevante advertenties en verlies van inkomsten/bezoekers op websites. Google schrijft er graag over dat ze gebruikers ‘meer controle willen geven over hun privacy’, maar controleren ze met deze wijzigingen niet gewoon zelf meer cookies en data van online gebruikers? Google’s software is niet voor niets meestal gratis….

Enhanced Ad Privacy In Chrome

De toekomst zonder third-party cookies

Buiten de extra privacy controle voor gebruikers en het toevoegen van de Enhanced Ad Privacy wilt Google in 2024 geheel af van third-party cookies in Chrome. Dit omdat dit volgens Google zorgt voor meer grip op privacy, gelijker speelveld in concurrentie en meer effectieve advertentiecampagnes. De eliminatie van third-party cookies zorgt ervoor dat websites geen cookies van andere websites meer mogen gebruiken. Hiervoor heeft Google ‘Consent Mode’ geïntroduceerd waarbij ze gebruikers meer controle geven over het toestaan of weigeren van cookies. Een belangrijke wijziging in de cookiebanner op websites.

Zeker belangrijk om de cookiebanner van jouw website hier goed op in te richten zodat jouw metingen blijven lopen en je niet tegen privacy issues aanloopt. Google blijft hierin ook snel innoveren en de Consent Mode V2 is inmiddels ook al uitgerold. 

Onze online  marketeer, Roy, heeft dit in zijn laatste artikel voor ons onderzocht. 

Google Consent Mode versie 2 (V2) is een manier voor websites om te volgen wat bezoekers oké vinden qua privacy.
De oude versie van Consent Mode hield rekening met de volgende zaken: ad_storage, functionality_storage, personalization_storage, security_storage, analytics_storage. 

Nieuwe opties binnen Consent Mode V2 zijn ad_user_data en ad_personalization. Ook is  het instellen van cookieconsent per regio nu mogelijk.

De AI transformatie van Google

Wie de Google I/O presentatie vorig jaar heeft gezien die heeft het Google’s CEO, Sundar Pichai, tientallen keren in een paar minuten horen zeggen; AI, AI, AI, AI…… Google zet zich de laatste tijd volledig in op Artificial Intelligence. Dat moest ook wel om de concurrentiestrijd met OpenAI en Microsoft niet te verliezen.

Of het nou hun eigen chatbot Bard, die inmiddels alweer Gemini heet, een volgepropte AI Pixel telefoon is of hun dadelijk volledig op AI gebaseerde zoekmachine. Google voegt overal hun AI model aan toe. Zo is ook Google Ads versterkt door de komst van AI. Zo worden door automatisering en uitbreiding van Performance Max campagnes versterkt door AI om efficiënter advertenties te maken en effectiever doelgroepen te bereiken. Zijn er dadelijk geen marketeers meer nodig voor de meest efficiënte advertentiecampagnes? Maak jij al gebruik van deze nieuwe mogelijkheden en AI functies van Google?

$ 40 md

wordt er door Google jaarlijks geinvesteerd in AI

100 +

gelanceerde AI producten door Google

In een tijd waarin de grenzen tussen gebruikersprivacy en digitale marketing voortdurend worden verlegd, roepen de recente updates van Google zowel lof als kritische vragen op. Terwijl Google de kaarten van 'meer controle voor de gebruiker' speelt, lijkt het tegelijkertijd de eigen hand te verstevigen. Of Google's bewegingen nu worden gezien als een stap voorwaarts in gebruikersprivacy of als een tactiek om meer controle te verkrijgen, één ding is zeker. Het digitale landschap is aan het veranderen en het is aan ons om deze veranderingen te omarmen, ons aan te passen en te innoveren.

Wil jij weten wat deze veranderingen voor impact hebben op jouw online aanpak of wil je met een van onze marketeers sparren over jouw ideeën hierover. Je weet ons te vinden 😉

Contact
Sander
Sander van Dijk
Online Marketeer
0612674880 s.vandijk@nexwork.nl
Mailen naar Sander